טקסטים
עוד בנושא
בלט סנט פטרסבורג חוזר לישראל
בלט סנט פטרסבורג חוזר לישראל
להקת הבלט סנט פטרסבורג תגיע להופעות בישראל עם הכוכבת והרקדנית הידועה, "היהלום שבכתר", אירינה קולסניקובה ותעלה את שתי יצירות המופת: "אגם הברבורים" ו-"דון קישוט". המופעים יפתחו את סדרת המחול של היכל אמנויות הבמה הרצליה, החל מתאריך 12 בנובמבר ובהמשך בירושלים, באר שבע, אשדוד וחיפה.
להקתה של פינה באוש מגיעה לישראל
להקתה של פינה באוש מגיעה לישראל
להקת המחול של היוצרת האגדית פינה באוש חוזרת לארץ לאחר 21 שנים בהן לא הופיעה על הבמות בארץ, ותציג את אחת מיצירות המופת של היוצרת הגדולה "מזורקה פוגו". המופע יפתח את סדרת המחול 2018-2019 בבית האופרה, החל מתאריך 4/10.
Le Grand Neka a le Grand Jete - חלק 1
Le Grand Neka a le Grand Jete - חלק 1
מאת: אריאל הרלב. שיעור בלט, או מודרני, אמצע קומבינציה כולן עושות את Grand Jete אך בדיוק בנחיתה, נשמע ה-OUCH!!! רקדנית אחת לא נחתה נכון, סיימה על הרצפה כאשר היסטריה מסביב, בכי, מוזיקה עוצרת ו... דאגה. מה עושים? חלק 1/3: מהו נקע ומהו הטיפול הראשוני.
בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל
בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל
להקת הבלט בוריס אייפמן מגיעה לישראל שוב. זהו ביקורה ה- 14 של הלהקה בארץ מאז 1999. במהלך השנים צברה לה הלהקה בישראל עשרות אלפי מעריצים הבאים לראות את מופעיה השונים שוב ושוב. המופעים יתקיימו במסגרת הסדרה מחול במשכן בבית האופרה בת"א, החל מתאריך ה-22 באוקטובר.

Le Grand Neka a le Grand Jete - חלק 2

מאת: אריאל הרלב. בפרק הקודם למדנו קצת על הנסיבות שמביאות את הרקדן להיפצע בנחיתה, הבנו איך נראה נקע בקרסול ואת הטיפול הראשוני וחשיבותו. ומה בהמשך? השיקום בקליניקה, בו הרקדן עובר תהליך טיפולי מקיף הכולל החלמה מהפציעה המיידית ובו "מלמדים" את הקרסול איך להתמודד עם החולשה החדשה שלו.

צוות | פורסם: 07/08/18 12:57

את הטיפול בקליניקה, נחלק לארבעה שלבים:



  1. שלב הטיפול בפציעה האקוטית (המיידית)

  2. שלב החזרה לדריכה נכונה

  3. שלב הטכניקה במחול

  4. שלב המניעה


שאלת הזמן: אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני נשאל היא: "כמה זמן ייקח עד שאחזור לרקוד?"


זו השאלה שלמעשה קובעת את כל מהות הטיפול של הרקדן, הרי בשביל זה הוא נמצא – בשביל לרקוד. ואם הוא/היא לא יכולים לרקוד, הרי שכל החיים משתבשים. חשוב להבין: אני עובד עם רקדנים פעילים ולשמר אותם בפעילות זו המטרה העיקרית – אך כמובן לא על חשבון ההחלמה.


אפשר להגיד שאת פרוטוקול הטיפול אני אבחר לפי דחיפות החזרה לפעילות של הרקדן. צריך להבין שאין קסמים והגוף לא מרפא את עצמו רק כי באים לטיפול אחד. זה תהליך של החלמה של רקמות, של מערכת עצבים ולא פחות, זמן ללמוד לקבל את הפציעה ולהתמודד איתה. אם מדובר ברקדן שנמצא בתקופה של הופעות, ויש לי הרבה כאלה, ברור שנעשה הכל כדי שהרקדן יחזור לבמה בהקדם אך במקרה זה שיתוף הפעולה של הרקדן והכוריאוגרף הם המפתח להצלחה (אם זה להפחית בכמות ההופעות במידת האפשר, לשנות נאמברים, לאפשר לרקדן קצת יותר מנוחה וכו'). כאשר הרקדן נמצא בארץ בסיבוב הופעות, אין לרוב את הלוקסוס להשבית אותו אפילו להופעה אחת. אז גם פה, יש אפשרות למשחק – אלא שזה עשוי להסתיים בהחמרה של הפציעה והשבתה כללית של הרקדן במקרה וייפצע שוב. זו החלטה קשה שנלקחת בהיבחן כל מקרה לגופו וכאמור, יחד עם הרקדן והכוריאוגרף/מנהל הלהקה/מפיק. חשוב לציין: על אף הגישה שלי להחזיר רקדן לבמה כמה שיותר מהר, אין לי שום כוונה לעשות דבר מה שאני יודע שעשוי לפגוע בבריאותו של הרקדן.


במקרים המתוארים כאן, תמיד אפשר לבצע חבישה מיוחדת שתקבע את הקרסול, לתת משחות שמקלות על הכאב באופן רגעי, לבקש מרופא שייתן תרופות משככות כאבים חזקות ועוד. אך זה, כפי שציינתי – רק במקרים בהם באמת אין ברירה כי חייבים לחזור לבמה כמה שיותר מהר.


כאשר מדובר ברקדני הסטודיו, כאן העבודה תהיה יותר רגועה, התהליך יהיה יותר מסודר ויותר נכון, בהתחשב כמובן בלוח הופעות במידה ויש. ובכל מקרה, חשוב לומר שתמיד אנסה (ולרוב אצליח) להכניס את השיקום התנועתי בתוך העבודה בסטודיו כך שהריקוד עצמו יהיה במגמת שיקום הקרסול.


אבל.... בשלבים.


1. שלב הטיפול בפציעה האקוטית (המיידית).


את הנקע נחלק לשלושה חלקים עיקריים: הפציעה המיידית, כלומר מהרגע שהתרחשה הפציעה ועד 3 ימים לאחר מכן. זה השלב שבו תהיה השבתה מוחלטת של הרקדן, נטפל בנפיחות, נחזיר כמה שיותר מהר את טווח התנועה של הקרסול (באופן מבוקר) ונהיה ערניים לכל החמרה שיכולה להיות בטווח הזמן הקריטי הזה. שימו לב, שהטיפול הנכון במהלך 72 השעות המיידיות ייקבע את איכות ההחלמה המלאה – לכן אין לשחק עם השלב הזה כלל וכלל ו... מנוחה זו מנוחה, דריכה חלקים על פי הוארה זו חובה ולא בחירה.


לאחר 72 שעות, נטפל בעיקר בדריכה המלאה לרבות ההליכה בתבנית נכונה, המשך עבודה על טווח התנועה של הקרסול והמשך טיפול בכאב שעוד יהיה (אגב יימשך בין שבועיים לחודשיים בממוצע) ובעיקר נטפל במוטיבציה, חרדה מפני הפציעה, כושר גופני, תזונה תומכת וכדומה. יש סיכוי מאוד גדול שבהתאם לחומרת הנקע (דיברנו על זה בפרק הקודם) תתאפשר חזרה הדרגתית לתרגילי באר עם הנחת משקל חלקית או מלאה במסגרת הסטודיו.


2. השלב של החזרה לדריכה


לאחר שטיפלנו בחלק המיידי של הפציעה, כאשר אני יכול להיות בטוח שאין סכנה מיידית לנקע חוזר, מתחילים בדריכה. דריכה, כמובן, היא הכרחית כדי להחזיר את הרקדן לכושר מלא על הבמה. במסגרת העבודה בשלב הזה, אני אתרגל עם הרקדן עמידות שונות, מעברי משקל, שיווי משקל, קואורדינציה של הרגל ועוד. המטרה היא לאוטת לקרסול הפגוע ש"חזרנו לשגרה". מחקרים מוכיחים שעבודה נכונה עם מומחה מחזירים מהר מאוד את היכולות העצביות, התנועתיות והכוח לקרסול. לעומת זאת – חזרה בלתי מבוקרת לרקוד תביא למנגנוני פיצוי שיובילו להחמרת הפציעה, עיקוב בשיקום ומה שיותר גרוע, יובילו לטכניקה לא נכונה שתסתיים בפציעה באזור אחר (פציעת ברך, ירך, גב). לכן חשוב לבצע את החזרה לעבודה בצורה נכונה ובבקרה מלאה על כל תרגיל ותרגיל שנעשה. המעקב חייב להיעשות על בסיס יומי! במסגרת הסטודיו, החזרה תהיה בהתאם לסגנון הריקוד, תרגילים מתאימים לנאמבר בו הרקדן יופיע וכו', כלומר השיקום הופך להיות ספציפי לאותו הרקדן.


שלב זה של השיקום יכול להימשך בין שבועיים לחודש בממוצע.

3. שלב הטכניקה במחול


בשלב הזה למעשה הסמכות השיקומית כמעט במלואה עוברת לרקדן ולכוריאוגרף שלו. בהנחיה שלי, נותנים לרקדן לחזור לעבודה כמעט מלאה על ההופעה שלו. זה יכלול הנחיה על נקודות חולשה שיש לחזק בעיקר. לדוגמא, אם הרקדן עומד בעמידה רביעית כאשר הוא מרים את העקב הפגוע, כנראה שיש לעבוד על הארכה של גיד אכילס שהתקצר במהלך תקופת השיקום מהפציעה או מצד שני יתכן ויש עדיין רגישות שנוצרה כתוצאה משטף הדם הפנימי באזור הנקע. ישנם פתרונות לכל אלה וההנחיות ניתנות בהתאם כדי שאפשר יהיה לעבוד על החזרה באופן מבוקר ומקצועי.


4. שלב המניעה


קרסול שנפגע יהווה חולייה חלשה בשרשרת התנועתית – סביר להניח שלשנים רבות. לכן חשוב להמשיך לעבוד על החיזוק המתאים גם אם הרקדן חזר לכשירות מלאה על הבמה. זה כולל: המשך חיזוק של השרירים המייצבים את הקרסול, המשך עבודה על הסיבולת של השרירים בכל הרגל, עבודה על הגמישות ועל התגובות המהירות של הקרסול במאמץ. חלק בלתי נפרד מהעבודה בשלב הזה חייב לכלול חיזוק של הקרסול השני, מאחר ובמשך החודשיים שהרקדן היה שקוע בפציעה של קרסול אחד, למעשה העמיס על הקרסול השני ויתכן כי הוא כעת נמצא בחוזר איזון.


בפרק הבא, נדבר על מניעה. נכון שחשוב למנוע מרקדן להיפצע שוב – אך למה להגיע לשם אם אפשר בכלל לצמצם את הסיכון לפציעה מלכתחילה? נראה איך אפשר לבחון רקדן בעל סיכון לנקע בקרסול ואילו תרגילים אפשר לתת כדי להתחיל לחזק את השרשרת התנועתית שלו.


כרגיל, אני לרשותכם בכל שעלה בנושאים אלו.


שלכן ושלכם,


אריאל.

הטקסט שאת/ה מצטט/ת:

את הטיפול בקליניקה, נחלק לארבעה שלבים:



  1. שלב הטיפול בפציעה האקוטית (המיידית)

  2. שלב החזרה לדריכה נכונה

  3. שלב הטכניקה במחול

  4. שלב המניעה


שאלת הזמן: אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני נשאל היא: "כמה זמן ייקח עד שאחזור לרקוד?"


זו השאלה שלמעשה קובעת את כל מהות הטיפול של הרקדן, הרי בשביל זה הוא נמצא – בשביל לרקוד. ואם הוא/היא לא יכולים לרקוד, הרי שכל החיים משתבשים. חשוב להבין: אני עובד עם רקדנים פעילים ולשמר אותם בפעילות זו המטרה העיקרית – אך כמובן לא על חשבון ההחלמה.


אפשר להגיד שאת פרוטוקול הטיפול אני אבחר לפי דחיפות החזרה לפעילות של הרקדן. צריך להבין שאין קסמים והגוף לא מרפא את עצמו רק כי באים לטיפול אחד. זה תהליך של החלמה של רקמות, של מערכת עצבים ולא פחות, זמן ללמוד לקבל את הפציעה ולהתמודד איתה. אם מדובר ברקדן שנמצא בתקופה של הופעות, ויש לי הרבה כאלה, ברור שנעשה הכל כדי שהרקדן יחזור לבמה בהקדם אך במקרה זה שיתוף הפעולה של הרקדן והכוריאוגרף הם המפתח להצלחה (אם זה להפחית בכמות ההופעות במידת האפשר, לשנות נאמברים, לאפשר לרקדן קצת יותר מנוחה וכו'). כאשר הרקדן נמצא בארץ בסיבוב הופעות, אין לרוב את הלוקסוס להשבית אותו אפילו להופעה אחת. אז גם פה, יש אפשרות למשחק – אלא שזה עשוי להסתיים בהחמרה של הפציעה והשבתה כללית של הרקדן במקרה וייפצע שוב. זו החלטה קשה שנלקחת בהיבחן כל מקרה לגופו וכאמור, יחד עם הרקדן והכוריאוגרף/מנהל הלהקה/מפיק. חשוב לציין: על אף הגישה שלי להחזיר רקדן לבמה כמה שיותר מהר, אין לי שום כוונה לעשות דבר מה שאני יודע שעשוי לפגוע בבריאותו של הרקדן.


במקרים המתוארים כאן, תמיד אפשר לבצע חבישה מיוחדת שתקבע את הקרסול, לתת משחות שמקלות על הכאב באופן רגעי, לבקש מרופא שייתן תרופות משככות כאבים חזקות ועוד. אך זה, כפי שציינתי – רק במקרים בהם באמת אין ברירה כי חייבים לחזור לבמה כמה שיותר מהר.


כאשר מדובר ברקדני הסטודיו, כאן העבודה תהיה יותר רגועה, התהליך יהיה יותר מסודר ויותר נכון, בהתחשב כמובן בלוח הופעות במידה ויש. ובכל מקרה, חשוב לומר שתמיד אנסה (ולרוב אצליח) להכניס את השיקום התנועתי בתוך העבודה בסטודיו כך שהריקוד עצמו יהיה במגמת שיקום הקרסול.


אבל.... בשלבים.


1. שלב הטיפול בפציעה האקוטית (המיידית).


את הנקע נחלק לשלושה חלקים עיקריים: הפציעה המיידית, כלומר מהרגע שהתרחשה הפציעה ועד 3 ימים לאחר מכן. זה השלב שבו תהיה השבתה מוחלטת של הרקדן, נטפל בנפיחות, נחזיר כמה שיותר מהר את טווח התנועה של הקרסול (באופן מבוקר) ונהיה ערניים לכל החמרה שיכולה להיות בטווח הזמן הקריטי הזה. שימו לב, שהטיפול הנכון במהלך 72 השעות המיידיות ייקבע את איכות ההחלמה המלאה – לכן אין לשחק עם השלב הזה כלל וכלל ו... מנוחה זו מנוחה, דריכה חלקים על פי הוארה זו חובה ולא בחירה.


לאחר 72 שעות, נטפל בעיקר בדריכה המלאה לרבות ההליכה בתבנית נכונה, המשך עבודה על טווח התנועה של הקרסול והמשך טיפול בכאב שעוד יהיה (אגב יימשך בין שבועיים לחודשיים בממוצע) ובעיקר נטפל במוטיבציה, חרדה מפני הפציעה, כושר גופני, תזונה תומכת וכדומה. יש סיכוי מאוד גדול שבהתאם לחומרת הנקע (דיברנו על זה בפרק הקודם) תתאפשר חזרה הדרגתית לתרגילי באר עם הנחת משקל חלקית או מלאה במסגרת הסטודיו.


2. השלב של החזרה לדריכה


לאחר שטיפלנו בחלק המיידי של הפציעה, כאשר אני יכול להיות בטוח שאין סכנה מיידית לנקע חוזר, מתחילים בדריכה. דריכה, כמובן, היא הכרחית כדי להחזיר את הרקדן לכושר מלא על הבמה. במסגרת העבודה בשלב הזה, אני אתרגל עם הרקדן עמידות שונות, מעברי משקל, שיווי משקל, קואורדינציה של הרגל ועוד. המטרה היא לאוטת לקרסול הפגוע ש"חזרנו לשגרה". מחקרים מוכיחים שעבודה נכונה עם מומחה מחזירים מהר מאוד את היכולות העצביות, התנועתיות והכוח לקרסול. לעומת זאת – חזרה בלתי מבוקרת לרקוד תביא למנגנוני פיצוי שיובילו להחמרת הפציעה, עיקוב בשיקום ומה שיותר גרוע, יובילו לטכניקה לא נכונה שתסתיים בפציעה באזור אחר (פציעת ברך, ירך, גב). לכן חשוב לבצע את החזרה לעבודה בצורה נכונה ובבקרה מלאה על כל תרגיל ותרגיל שנעשה. המעקב חייב להיעשות על בסיס יומי! במסגרת הסטודיו, החזרה תהיה בהתאם לסגנון הריקוד, תרגילים מתאימים לנאמבר בו הרקדן יופיע וכו', כלומר השיקום הופך להיות ספציפי לאותו הרקדן.


שלב זה של השיקום יכול להימשך בין שבועיים לחודש בממוצע.


צוות , 07/08/18 12:57
תגובתך:
! דווח למנהל האתר
1